Yüksek Proteinli Diyetler Ne Kadar Sağlıklı?

0

Basın Bülteni

Yüksek Proteinli Diyetler Ne Kadar Sağlıklı?

Tatilde açık büfeler, bayramda kurulan sofralar ve sonrası alınan kilolar, “hangi diyeti yapsam” araştırmalarını arttırdı. Peki, yüksek proteinli diyetler ne kadar sağlıklı?

Ülkemizde ve dünyada pek çok kişi kilo vermek amacıyla, çeşitli beslenme programları uyguluyor. Bu diyetler genelde yüksek yağlı diyetten kaçınıp yüksek proteinli beslenmeyi hedefliyor.

Günümüzde, obezitenin sağlık sorunu olmasında, yüksek proteinli diyetlerin etkisine değinen Lotus Obezite Cerrahisi Kliniği Doktoru Obezite ve Metabolik Cerrahi Uzmanı Op. Dr. Kaplan Baha Temizgönül, kişi aşırı protein alıyorsa ve iyi egzersiz yapmıyorsa, proteinin fazlasının, vücutta yağa dönüştüğüne dikkat çekti ve yüksek proteinli diyetler hakkında bilgi verdi. Op. Dr. Kaplan Baha Temizgönül sağlıklı diyet ve protein oranları ile ilgili şöyle konuştu: “Proteinler; vücuda enerji sağlamalarının yanı sıra hücrelerin esas öğeleridir. Besinin vücutta kullanılmasında görev alan enzimlerin ve bazı hormonların da yapısını oluşturur. Protein gereksinimi, diyetin enerji değeri için önemlidir. Günlük almanız gereken enerjinin %20’sinden fazlasını proteinlere ayırıyorsanız, yüksek proteinli besleniyorsunuz demektir. Yapılan araştırmalar, yüksek proteinli diyetlerin, düşük proteinli diyetlere kıyasla altı ay gibi bir zamanda kilo vermekte etkili olduğunu gösterir.  Proteini yüksek diyetin glisemik yükü (Alınan şeker miktarına göre pankreası yorması) de düşüktür, tokluk duygusu geliştirir, besinlerin yakılarak ısıya dönüşümü hızlanarak enerji harcaması artar. Buna rağmen, günümüzde kilo vermek amacıyla kullanılan yüksek protein tüketimi, obezitenin sağlık sorunu olmasında etkilidir, çünkü dengeli beslenmede karbonhidrat ve yağdan gelen oranlarda önemlidir.”

Tabağımda Ne Kadar Protein Olmalı?

Yeterli ve dengeli beslenmede, karbonhidrat, protein ve yağdan gelen oranların önemine değinen Op. Dr. Kaplan Baha Temizgönül, sağlıklı beslenmede tüketilmesi gereken proteinler hakkında şöyle konuştu: “Özellikle hayvansal kaynaklı proteinler aynı zamanda yağ ve kolesterol içerir. Bu yüzden dikkatli tüketilmesi gerekir. Sağlıklı bir diyetin protein, karbonhidrat, yağ yüzdeleri ele alındığında, besin ögelerinin dengesiz alımının sağlık üzerinde olumsuz etkileri vardır. Bu yüzden öğünlerimizi planlarken poteinin yaklaşık 2 katı karbonhidrat ( Meyve, sebze) ve az da olsa sağlıklı yağlardan (Zeytinyağı, balık yağı) tüketmek gerekir. Dengeli beslenmek için her bireyin, vücut ağırlığının her bir kg için 0.8 ile 1.1 gram arasında protein tüketmesi gerekir. Örneğin 70 kg olan bir kadın, 60 -70 gram arasında protein alabilir. Ancak yüksek proteinli diyetlerde bu miktar 120 -130 grama kadar çıkabiliyor. Kişi aşırı protein alıyorsa ve iyi egzersiz yapmıyorsa proteinin fazlası vücutta yağa dönüşüyor.

Doğru protein seçimleri neler olmalıdır?

Lotus Obezite Cerrahisi Kliniği Diyetisyeni Hatice Gürgen ise protein seçiminde mümkün olduğunca az yağlı olanlarını seçmek gerektiğini belirtti. En iyi protein kaynaklarının yağsız etler, balık, yağsız süt ürünleri olarak sıralanabilir dedi. Gürgen; bu besinleri kızartmamak gerektiğini, kızartılmış yiyeceklerle lezzet arttırılabilir fakat beraberinde yağ oranını da çok arttığına dikkat çekti ve az yağlı tüketmek gerektiğini sözlerine ekledi.

Editöre NOT:

Obezite ve Metabolik Cerrahi Uzmanı Op. Dr. Kaplan Baha Temizgönül KİMDİR?

Op. Dr. Kaplan Baha TEMİZGÖNÜL; Tıp Fakültesi eğitimini, obezite ameliyatlarının çok sayıda yapıldığı ve Tüp mide ameliyatının Türkiye’ deki başlangıç yeri olan Pamukkale Üniversitesi’nde alarak, 2005 yılında eğitimini tamamladı.

2006- 2008 yıllarında özel bir hastanede hekimlik yaparken United States Medical Licensing Examination sınavlarına girdi.

Genel Cerrahi İhtisasını Bakırköy Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde 2009- 2014 yılları arasında yaptığı esnada laparoskopik cerrahide ağrı konusunda tez yazdı, tüp mide ameliyatları başta olmak üzere çok sayıda obezite ameliyatına, ileri laparoskopi eğitimlerine ve robotik cerrahi eğitimine katıldı.

Mecburi hizmet görevi için Kilis Devlet Hastanesi’nde 2014- 2016 yılları arasında çalışarak savaş cerrahisi yaptı.

Dr. Kaplan Baha Temizgönül evli olup, ileri seviyede İngilizce, orta seviyede Almanca ve başlangıç seviyesinde Rusça bilmektedir. Tıbbi bilimsel dergilerde çeşitli yayınları mevcuttur.

Asistanlık eğitimi döneminden itibaren obezite cerrahisine, özellikle de tüp mide ameliyatlarına ilgi duyan Dr. Kaplan Baha Temizgönül 2016 yılında tüp mide ameliyatını Türkiye’ ye getiren Obezite Cerrahisi Ekibi’ne dahil oldu. Yaklaşık 2 yıl Obezite Cerrahisi Ekibiyle çalıştı ve ayrılarak kendi ekibini oluşturdu. Şu an kurucusu olduğu Lotus Obezite Cerrahi Merkezinde;  Diyetisyen, Psikolog, Kişisel Spor Antrenörü ve Plastik Cerrahi çözüm ortağı ile birlikte çalışmalarını sürdürmektedir. Türk Cerrahi Derneği, Türkiye Obezite Cerrahisi Derneği (TOSS) ve IFSO (Uluslararası Obezite Cerrahisi Federasyonu) üyesidir.

A large group of food. The assortment includes fruits, vegetables, meat, fish and dairy products. The food is mostly sorted by type. The dairy products are in the center, while the rest of the food is circled around the dairy products. Studio photo taken with DSRL Canon EOS 5D Mk II

????????????????????????????????????

Share.

Comments are closed.